Kööpenhaminassa ja Amsterdamissa pyöräily on kiinteä osa kaupunkikulttuuria ja urbaania liikkumista. Ihmiset eivät koe harrastavansa pyöräilyä, vaan he ajavat pyörillä, koska se on kätevin liikkumiskeino kaupungissa. Pyörä on vain työkalu, eikä siihen suhtauduta kovinkaan intohimoisesti. Tämähän olisi oikeastaan tavoite, johon meidänkin pitäisi pyrkiä. Vai pitäisikö?
Täällä Suomessa jokapäiväinen pyöräily on maininnan arvoinen asia. Päivittäin pyöräilevä ihminen herättää usein ainakin jonkinlaista huomiota ja ihmetystä. Hän myös tiedostaa itse harrastavansa pyöräilyä ja monesti pitää huolta pyörästään/pyöristään. Vaikka itse käytänkin pyörää usein vain kulkuvälineenä paikasta toiseen, tunnen lähes aina suurta mielihyvää hypätessäni pyörän selkään. Luen ja kirjoitan mielelläni pyöräilystä ja oikeastaan ajattelenkin pyöräilyä hyvin paljon.
Tuntuu siltä, että jotain olennaista jäisi puuttumaan, jos pyörä olisi vain kulkuväline, kuten bussi tai vaikkapa kengät. Copenhagize- ja Copenhagen Cycle Chic-blogien pitäjä Mikael Colville-Andersen käyttää tässä haastattelussa imurivertausta kuvaillessaan kööpenhaminalaisten suhtautumista pyöräilyyn. Imurointia varten ei esimerkiksi pukeuduta erityisiin imurointivaatteisiin, eikä muita imurinkäyttäjiä tervehditä.
Minä en halua suhtautua pyöräilyyn noin arkisesti, vaan mieluummin harrastan pyöräilyä, vaikka kävisinkin vain hakemassa maitoa kaupasta pyörällä. Elämä muuttuu tylsäksi, jos pyöräily alkaa tuntua imuroinnilta.
3 kommenttia:
Näinhän se on että mitä yleisempää pyöräily on niin sitä enemmän silloin löytyy suhteellisesti pyöräileviä ihmisiä joille pyöräily ei millään tavoin ole intohimo tai ajattelemisen aihe vaan vain kätevä tapa päästä paikasta toiseen. Mitä paremmat olosuhteet pyöräilylle ovat, sen enemmän nämä ihmiset myös pyöräilevät. Siis ne, jotka käyttäisivät joukkoliikennettä jos se sattuisi olemaan kätevin tapa edetä, tai autoa jos taas se on kätevin. Tosin yhtä lailla Kööpenhaminassa ja Amsterdamissa on pyöräilyfriikkejä kuin täälläkin - varmasti paljon enemmän. He vain hukkuvat massaan siinä missä täällä ovat enemmän esillä kun pyöräilyä yleensä on vähemmän.
Kyllähän ensimmäiset imuroivat ihmiset olivat aikanaan varmasti hyvin kummajaisia ja hyvin tietoisia tästä oudosta siivoustavastaan. Se vaan sitten yleistyi eikä enää ollut eksoottista.
Joten kyllä meitä pyöräilyintoilijoita juuri tarvitaan edelläkävijöiksi kunnes saadaan kaikki taviksetkin satulaan! ;-)
Mutta jos halutaan nostaa pyöräilyn kulkutapaosuutta täällä yhtä korkeaksi kuin mitä se on noissa maissa niin ei siinä auta mikään valistusyritys pyöräilyn autuudesta, vaan ainoa keino on varmasti vain yksinkertaisesti konkreettinen ja määrätietoinen infrastruktuurin muuttaminen pyöräilyä suosivaksi. Sitten vasta kun se oikeasti on nopein ja vaivattomin tapa liikkua niin kyllä ihmiset sitten automaattisesti siirtyvät pyörän selkään, sen uskallan luvata.
Siihenhän juuri Copenhagenize nimikin tietääkseni viittaa, että eivät Kööpenhaminalaiset ole millään tavalla muita hanakampia satulaan kiipijöitä - yhtä laiskoja ja mukavuudenhaluisia kuin ketkä tahansa muut. Vaan Kööpenhaminassa on vuosikymmenet nimenomaan määrätietoisesti edistetty pyöräilyä. Ja että tämän takia on mahdollista "Kööpenhaminalaistaa" (Copenhagenize) mikä tahansa kaupunki missä tahansa maassa.
Kiitoksia kommenteista, Johan. Ainakin viimeaikaisten uutisten perusteella Helsinki näyttäisi olevan vähitellen parantamassa pyöräilyolosuhteita.
Lähetä kommentti