Talven merkit lähes näkyivät pääkaupunkiseudulla viime viikolla. Rännän sekaista lunta ripotteli hieman taivaalta ja lämpötilakin taisi käväistä pakkasen puolella. HKR:n (vai onko sekin jo joku liikelaitos?) koko kesän seissyt liukkaidentorjuntaosasto lähti liikkeelle ja nyt ovat sitten pyörätiet hiekoitettu monessa paikassa. Mikäli edellisten talvien kokemuksiin on uskominen, seuraavan kerran lunta tulee joskus joulukuussa. Kaiken tämän lopputuloksena on taas katupölyä ja terävän sepelin puhkomia renkaita.
Ymmärrän, että jalankulkijat kaatuilevat jäisillä jalkakäytävillä, mutta eihän tuolla edes ollut kunnolla jäätä. Vai enkö vain huomannut? Mäkelänkadun ylittävä puusilta taisi olla jäässä. Hesarikin kirjoitti aiheesta, kun pyöräilijät vaativat varoitusmerkkejä ja lisää hiekoitusta. Kaupungissa on kyllä vaikeaa olla kaikille mieliksi. Täällä yksi valittaa, että hiekkaa on liikaa ja tuolla toisen mielestä kaupunki ei hiekoita tarpeeksi.
Omalle kohdalleni ei ole vielä sattunut rengasrikkoa, en ole myöskään vielä vaihtanut nastarenkaita fillariin.
5 kommenttia:
Pistin nastat jo 2 viikkoa sitten uuteen crossariin. Kosolti hiekkaa jo täällä keravan/tuusulan lähettyvillä. Normirenkaat olisivat jo puhjenneet ja viime viikon z-lenkillä nastat olivat enemmän kuin tarpeeseen. Keväällä laitan crossarin OEM-gumekset+pistosuojanauhat.
Joo, pelko satulassa saa tosiaan ajella. Onneksi ei vielä ole puhjennut. Pitää varmaan pikapuoliin vaihtaa nasta alle. En toistaiseksi ainakaan ajatellut pistosuojausnauhoja kokeilla.
Vaihdoin nastat alle viikko sitten, ja heti puhkesi kumi. Tällä kertaa jopa pistosuojanauhan läpi. Olisiko syynä ollut, että laitoin vahingossa painetta 1 barin yli maksimirajan. Kuten olen aikaisemmin todennut Schwalben Marathon Winterit eivät ole erityisen hyvät sepeliä ajatellen, ilman pistosuojanauhaa ainakaan minun työmatkallani, pito suhteessa rullaavuuteen sensijaan mielestäni erinomainen. Minulla on toisilla vanteilla Specialized Armadillo renkaat joihin sepeli ei pure. Vaihdoin eilen Armadillot alle kun on taas lämpötila reilusti plussalla. Tovottavasti näillä mennään pitkälle joulukuuhun.
Sepelinpala oli onnistunut tunkeutumaan Nokian W106 -nastarenkaan läpi paksuimmasta mahdollisesta kohdasta ja sisäkumi tietysti puhkesi - vieläpä kahdesti, kun en ensimmäisellä kerralla tullut kivenpalaa poistaneeksi. Viime talven ajoin samoilla renkailla ilman ongelmia.
Joo, renkaan puhkeaminen on paljolti tuurista kiinni. Olen kesästä keväästä asti ajanut Schwalben pistosuojaamattomilla CX Pro-renkailla. Kesällä taisi rengas kerran puhjeta ja senkin huomasin pyöräkellarissa. Olen kyllä henkisesti varautunut siihen, että jossain vaiheessa saattaa poksahtaa. Kyllä se varmaan silti harmittaa, jos näin käy.
Lähetä kommentti