Maantiepyörä on nopeampi kuin cyclocross-pyörä. No, eipä tämä mikään uutinen ole, mutta kerron silti. Ajoin koko talven työmatkat sinkulamaastofillarilla ja lumien sulettua hyppäsin cc-pyörän selkään. Ero oli huomattava ja työmatka tuntui lyhentyvän reilusti. Kun hiekoitussepelit saatiin lakaistua kaduilta pois, vaihdoin alleni maantiefillarin. Nyt se työmatka sitten lyheni entisestään. Mikähän olisi seuraava vaihe? Nykyinen maantiepyöräni painaa vähän alle 10kg, joten noin kahdeksankiloisella voisi matka taittua jo valonnopeudella. Hiilikuitu on vain aika kallista.
Tällä hetkellä ajatus lumen peittämästä pyörätiestä ja lähes tunnin mittaisesta työmatkasta hirvittää.
Entä kumpi on nopeampi, Fiat 500 vai BMX-pyörä? Katsokaa itse.
2 kommenttia:
Minä taas en ole selkeätä eroa huomannut noiden kahden pyörätyypin välillä. Ajoin talven työmatkat nastarenkailla varustetulla cyclocrossilla, ja kun keväällä vaihdoin karkeakuvioisiin kesärenkaisiin oli ero huomattava. Katujen puhdistuttua otin maantiepyörän käyttöön, ja ero on kyllä mielestäni marginaalinen. Olen jopa harkinnut luopuvani maantiepyörästäni, ja voisin hankkia toiset vanteet sileillä renkailla kesäkäyttöön. CC-pyörässä minua viehättää lisäjarrukahvat, levyjarrut sekä tietysti leveä haarukka joka mahdollistaa nastarenkaat.
Kiitos kommentista Caj.
Suurimmat syyt maantiefillarini nopeuteen ovat varmaankin erot rengastuksessa (30mm karkeakuvioinen CX Pro vs. 23mm sileä maantiekumi) ja maantiefillarin hieman pienempi koko ja paino. Ja tietenkin takahaarukan hiilikuitu :).
No, myönnettäköön, että nastarenkailla varustetun sinkulamaasturin ja CC-pyörän ero on paljon suurempi kuin maantie- ja CC-pyörän.
Lähetä kommentti