maanantai 2. helmikuuta 2009

Taittuvia

Voisiko taittopyörä helpottaa suurkaupunkien liikenneongelmia? Edes osittain. Pyörällä metrolle/junalle, pyörä taitettuna kainaloon ja pisin matka taitetaan raiteilla. Määräasemalla pyörä jälleen auki ja menoksi.

Esimerkiksi Bromptonilla ja Dahonilla on hienoja taittofillareita. Koskahan näitä aletaan nähdä Suomessa enemmän?

2 kommenttia:

TeeMa kirjoitti...

Hallituksen ilmastopoliittinen asiantuntija Tynkkynen on bongattu Bromptonilla painelemassa kohti valtioneuvoston linnaa.

Veikkaampa etteivät nämä pyörät hirmuisesti yleisty, mikäli hinnat eivät tule alas ja nehän eivät tule kun tuontimäärät ovat niin pieniä.

Omanlaistaan kulttimainetta nauttii myös Bike Friday, jota tosin ei taida saada euroopastakaan oikein mistään.

Muutenkin Suomessa pyörämarkkinoita vaivaa laadukkaiden yleiskäyttöpyörien puute. Tusinatuotettua Helkama, Tunturi, Trek, incera etc. pyörää tupataan vaikka kuinka, mutta jos haluaa astua siitä asteen laadukkaampaan yleiskäyttömenopeliin, joka olisi sii vain tavalliseen liikennekäyttöön tarkoitettu niin vaihtoehtojen määrä tippuu murto-osaan.

Timppa kirjoitti...

Joo, olet oikeassa, tuskin taittopyörät suureen kansansuosioon nousevatlähivuosina, ainakaan nuo laadukkaammat ja kalliimmat.

Ehkä tulevaisuudessa kuitenkin alamme nähdä parempia pyöriä myös kulkuneuvoina, ei vain harrastusvälineinä. Toisaalta varkauden pelko estää sijoittamasta suuria summaan käyttöpyörään.