Pari vuotta sitten sattuneen Lontoon metron pommiattentaatin jälkeen työmatkapyöräily lisääntyi huimasti, koska metro koettiin turvattomaksi kulkuvälineeksi. Viime aikoina polttoaineiden hinnat ovat nousseet jyrkästi. Yksityisautoilun lisäksi tämä tulee vaikuttamaan myös bussiliikenteen kuluihin. Pian meillä polttoaineen avulla tapahtuva liikkuminen kallistuu huomattavasti, joten nyt olisi oikea hetki kampanjoida työmatkapyöräilyn puolesta. Juuri tälläkin hetkellä radiossa kerrotaan, että bussiyhtiöt kamppailevat talousvaikeuksien kanssa ja lippujen hinnat tulevat nousemaan.
Miten pyöräilyä voisi lisätä? Tekemällä pyöräily oikeasti houkuttelevaksi vaihtoehdoksi. Ilosanomaa ei kannata levittää suurin ponnistuksin tahoille, jotka jo pyöräilevät paljon. Sen sijaan, että järjestetään vaihtoehtohenkisiä tapahtumia vihreästi ajatteleville ihmisille, pitäisi panostaa siihen, että viesti saadaan perille esimerkiksi espoolaiselle kaasugrillimiehelle. Hänelle voisi kertoa, että fillari on hienoa ja modernia tekniikkaa sisältävä laite, jolla on esteettistäkin arvoa. Ja rahaakin voi pyörään sijoittaa auton verran. Hänen kannattaisi vaihtaa katumaasturinsa 7000€ maksavaan hiilikuituiseen maantiepyörään ja polkea sillä Keilaniemeen töihin. Takana ovat Länsiväylän jonot, ja työkaverit ovat edelleen kateellisia.
Jos pyöräilyä onnistuttaisiin lisäämään, pyörätieverkostomme jäisi varmaan liian pieneksi. Nyt pitäisikin sijoittaa vaikkapa keskustatunneliin varatut rahat suurimittaiseen pyörätieverkoston kehittämiseen. Uudet pyörätiet pitäisi erottaa autokaistoista, ei jalankulkuväylistä. Esimerkiksi Kööpenhaminassa kevyt liikenne sujuu hyvin, kun pyörätiet on maalattu ajokaistoille. Samalla päästäisiin eroon jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden välisistä reviirikiistoista ja pyöräilijät oppisivat ajamaan ajoradalla Nykyäänhän pyöräilijä ajaa jalkakäytävällä, jos pyörätietä ei ole.
Myös kotimaan lomareissuissa pyörämatkailu voisi olla hyvä vaihtoehto automatkalle. Koko perhe pyörän päälle ja pienimmät peräkärryyn. Tarvittaisiin vain kattava majoituspaikkojen verkosto.
Pian lumiset talvetkaan eivät ole este työmatkapyöräilylle, esimerkiksi viime talvena nastarenkaat olivat oikeasti tarpeen ehkä parin viikon mittaisen ajan, lumihankia ei ollut juuri lainkaan. Nämä kaikki nopeasti muuttuvat olosuhteet luovat paremmat puitteet pyöräilylle. Pitäisi vain takoa nyt, kun rauta on kuumaa ja saada suuret kansanrivit ymmärtämään pyöräilyn tärkeys.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti